Αριστερή Ενότητα Ιατρικής Αθηνών

Ο ηλεκτρονικός χώρος διαλόγου του σχήματος της ΑΡ.ΕΝ. Ιατρικής Αθηνών

Διάλογος…για τη διάλυση της Παιδείας

Posted by areniatrikis on March 21, 2009

Εδώ και μια βδομάδα ξεκίνησε άλλος ένας «διάλογος» για την παιδεία, ο τρίτος από την αρχή της διακυβέρνησης της ΝΔ. Οι δύο προηγούμενοι κατέληξαν στα πολύ… «γόνιμα» συμπεράσματα της απόπειρας αναθεώρησης του αρ. 16 και στην ψήφιση του νόμου πλαισίου, στην περαιτέρω δηλαδή εξαθλίωση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας. Αυτή τη φορά στο στόχαστρο τίθενται το εξεταστικό και το άσυλο, ενώ ο Σπηλιωτόπουλος καλεί όλους να συμμετάσχουν σε ένα διάλογο από μηδενική βάση, όπως τολμά να επικαλείται. Απ’ ό,τι φαίνεται για την Νέα Δημοκρατία, οι δεκάδες μαθητές από την Λάρισα που σέρνονται στα δικαστήρια με κατηγορίες τρομονόμου, η σκληρή καταστολή, η εξευτελιστικά υποχρηματοδοτούμενη παιδεία (μόλις στο 2,7% , ποσοστό χαμηλότερο της εικοσαετίας) και τα ήδη ψηφισθέντα νομοσχέδια για το νόμο-πλαίσιο, τα μεταπτυχιακά και την έρευνα, τους manager και τα συγγράμματα, αποτελούν μηδενική βάση. Το ίδιο φαίνεται να ισχύει και για τις υπόλοιπες δυνάμεις τους αστικού μπλοκ καθώς  ΠΑΣΟΚ και ΛΑΟΣ, συνεχίζοντας το «συγκυβερνητικό» τους έργο, συμμετέχουν στο διάλογο. Ένα διάλογο  στημένο και κατ’ επίφαση δημοκρατικό. Πρόκειται για ένα διάλογο-επικοινωνιακό τέχνασμα, που η ΝΔ προκήρυξε κατά τη διάρκεια της εξέγερσης του Δεκέμβρη, υποκρινόμενη ότι σκύβει πάνω από τα προβλήματα της νεολαίας.  Στην ουσία όμως χρησιμοποιεί μια διαδικασία δημοκρατικοφανή για να νομιμοποιήσει τα σχέδια της. Επιδιώκει μια ψεύτικη συναίνεση (η πλειοψηφία της επιτροπής για την παιδεία είναι διορισμένη από την ίδια την ΝΔ) για να προχωρήσει τις εκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις των κατευθύνσεων της Λισσαβόνα- Μπολόνια, δηλαδή την μετατροπή της παιδείας σε εμπόρευμα και του φοιτητή σε πελάτη. Σύμφωνα με το καπιταλιστικό πρότυπο το πανεπιστήμιο οφείλει να είναι μια κερδοφόρα επιχείρηση για κάθε ιδιώτη, η πρόσβαση στην γνώση προορισμένη για λίγους, τους οικονομικά εύπορους και η πορεία προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση γεμάτη με ταξικούς φραγμούς (βάση του 10, παραπαιδεία, πανελλήνιες). Παρουσιάζοντας ένα φιλολαϊκό προφίλ, η ΝΔ συζητά την κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων, μεταθέτοντας όμως τον φραγμό στο προπαρασκευαστικό έτος.  Παράλληλα, σε αυτόν τον διάλογο επιδιώκει να απαλλαχθεί μια και καλή από το μεγαλύτερο εμπόδιο για τα σχέδιά της, δηλαδή το μαχόμενο φοιτητικό κίνημα. Οι συλλογικές μας διαδικασίες και τα ριζοσπαστικά μέσα πάλης που έχουμε υιοθετήσει έχουν αποδείξει ότι μπορούν να μας φέρουν νίκες  και αυτά ακριβώς είναι που επιδιώκει να πλήξει η κυβέρνηση. Για ακόμη μια φορά το άσυλο, κεκτημένο του εργατικού και λαϊκού κινήματος και εφαλτήριο αγώνων, μπαίνει στην ατζέντα με σκοπό την κατάργησή του. Ειδικά σε μία περίοδο, όπου επιμελώς έχει καλλιεργηθεί ένα κλίμα ανασφάλειας και τρομοϋστερίας, η καταπάτηση δημοκρατικών ελευθεριών φαντάζει πιο εύκολη για το αστικό μπλοκ δυνάμεων (πόσο μάλλον για τα ακροδεξιά κατακάθια, στυλ ΛΑΟΣ).  Την αποχή από ένα τέτοιου είδους διάλογο η κυβέρνηση καλεί ανευθυνότητα.

Ναι στον διάλογο με την κοινωνία. Ανευθυνότητα δεν είναι τίποτα άλλο παρά να συμμετέχεις σε ένα στημένο διάλογο που νομιμοποιεί την αποτυχημένη εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης. Όσοι από μας βιώσαμε την κρατική καταστολή και εισπνεύσαμε τόνους χημικών αντιπαλεύοντας τις εκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις, αυτός ο διάλογος μας προσβάλει. Είναι ένας διάλογος επιπόλαιος και αποσπασματικός, αποκομμένος από την κοινωνία και κυριολεκτικά και σημειολογικά (η σύνοδος των πρυτάνεων έγινε στο Καρπενήσι). Κυρίως όμως έχει διαφορετικό προσανατολισμό από τα αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος. Επιδιώκουμε και αγωνιζόμαστε για ένα δημοκρατικό εκπαιδευτικό σύστημα απαλλαγμένο από τα δεινά του αποκλεισμού και των κοινωνικών διακρίσεων, των ανισοτήτων και του ρατσισμού. Στοχεύουμε σε μια παιδεία που θα καταργεί τη διάκριση ανάμεσα σε χειρώνακτες και πνευματικά εργαζόμενους μέσα σ’ ένα ενιαίο εκπαιδευτικό οικοδόμημα. Οραματιζόμαστε μια παιδεία, που δε θα είναι δέσμια των απαιτήσεων της κερδοφορίας του κεφαλαίου, αλλά θα ικανοποιεί τις ανάγκες των εργαζομένων. Έτσι εννοούμε τη σύνδεση της εκπαίδευσης με την παραγωγή και θα συμμετείχαμε μόνο σε ένα διάλογο με τέτοια κατεύθυνση. Διεκδικούμε:

• δημόσια, δωρεάν, υψηλής ποιότητας παιδεία για όλους και όλες

 • αύξηση της χρηματοδότησης στο 5% του ΑΕΠ

 • κατάργηση-απόσυρση του νόμου πλαισίου

 • ελεύθερη πρόσβαση σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης (χωρίς προαπαιτούμενα, προπαρασκευαστικά έτη και περιορισμούς)

 • κατάργηση της βάσης του 10

 • διεύρυνση του ασύλου σε σχολεία και χώρους εργασίας

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: